Sport som representation

Sport av olika slag har alltid väckt en massa känslor hos individer. Det spelar ingen roll vilket jobb du har, hur mycket pengar du har på banken eller var i landet du bor. Oftast har du ett lag som hjärtat klappar lite extra för. I takt med att tiderna förändras så gör även sporten detsamma. Fotboll ansågs förr vara folkets sport just för att arbetsklassen likaväl som överklassen hade råd att gå. Det var humana priser som skapade gemenskap och en bra stämning på läktaren. Idag är de gamla läktarna utbytta till lounger för sponsorer och så kallade VIP-gäster som oftast får biljetter gratis.

Skillnad på stad och stad

Politiker har olika förmåner beroende på vilket stad de bor i. Till exempel har inte politikerna i Stockholm och Göteborg samma förmåner som de i Malmö. De lounger som finns på arenorna används och granskas väl. Det är till exempel viktigt att folkbokföra just för att man skall kunna uppskatta hur mycket besöket egentligen skulle ha kostat. I exempelvis Stockholm håller de noga koll på reglerna som gäller för förmånsbeskattning medan det i Malmö har varit lite si och sådär. Det har visa sig att Vissa utnyttjar representation för eget bruk genom att ta med nära och anhöriga till gratisevenemang som fotbollsmatcher. Äldre material har kastats i Malmö stad vilket gör det svårare att bedöma hur många gratismatcher vissa politiker har fått gå på. De få material som har sparats har visat sig ha stora brister på nödvändig information.

Utvecklingen i fotboll

Sportarenor runt om i världen blir allt mer exklusivare och erbjuder allt mer bekvämligheter i form av gratis internet och lyxiga restauranger. Det är inte längre en sport för alla plånböcker och tack vare att biljetter ges bort gratis till sponsorer och andra önskvärda gäster som inte alla gånger dyker upp gapar många stolar på arenan tomma. För att kunna skapa sig en uppfattning om hur mycket alla besök från toppolitiker egentligen skulle ha dragit in till klubben är det viktigt att noggrant föra statistik och bokföring. Det är inte endast för att underlätta för Skatteverket utan även för fotbollsklubben. Reklam och sponsring finns överallt på arenan både under halvlek men även i form av logobollar för att det jämnt skall vara synlig. Fotbollsklubbar är idag beroende av sponsorer vilket i sin tur gör att de kan köpa in nya spelare och betala räkningar.